5 padomi izcilai darba intervijai pārdošanā un ne tikai

Vajag darbu? Visos darba meklēšanas portālos pilns ar sludinājumiem, kur meklē pārdošanas speciālistus, klientu menedžerus, konsultantus un tirdzniecības pārstāvjus. Apskatot lielāko sludinājumu portālu cv.lv, secinu, ka pārdošanas vakances ir visvairāk no visām (604) bet otrā vietā tirdzniecība (555), trešā vietā ir Informācijas tehnoloģijas.

Darbs pārdošanā ir pieejams ikvienam arī bez iepriekšējas pieredzes, taču, lai iegūtu, labi apmaksātu darbu,  ir nepieciešamas nelielas zināšanas un pārbaudāmi iepriekšēji sasniegumi. Šeit es apkopoju 5 padomus, kuri palīdzēs Tev būt nedaudz labākam par pārējiem kandidātiem, lai iegūtu sapņu darbu pārdošanā.

Darba intervija ir ļoti līdzīga pašam pārdošanas procesam, kur Tev, ar godīgām darbībām, jāpārliecina potenciālais darba devējs un priekšnieks, ka esi īstais cilvēks šim uzdevumam.

Kompānijas un pozīcijas izpēte

Ieraudzīji sludinājumu. Ieinteresēja? Pirms meties sūtīt CV, iesaku papētīt uzņēmumu, produktus, biroja atrašanās vietu. Šī ir Tava iespēja “diskvalificēt” darba devēju. Pārliecinies, ka kompānijai ir laba reputācija, ja kāds no taviem paziņām tur strādā vai ir iepriekš strādājis, ir vērts apjautāties par kolektīvu un atmosfēru darbā. Lietas, kurām iesaku pievērst uzmanību:

Birojs – Atrašanās vieta, vai Tev vispār būs iespējams ērti nokļūt darba vietā, vai birojs ir moderns (ja darbs ir birojā). Ja darbs ir “uz riteņiem”, tad svarīgi pašam saprast vai esi gatavs braukt visu dienu ar automašīnu pie klientiem. Pat, ja tev visu dienu jābrauc pie klientiem, tomēr birojs ir bāzes vieta, kur bieži būs jāiegriežas, tādēļ atrašanās vieta joprojām ir kaut kādā mērā svarīga.

Produkti – vai Tu spēsi šos produktus pārdot, vai tev interesēs uzzināt vairāk par šiem produktiem. Ja tev personīgi galīgi nesaista kosmētika, tad strādāt par kosmētikas pārdevēju agrāk vai vēlāk būs mocības. Tas pats attiecas uz tehniskiem produktiem – automašīnām, traktoriem, metināmajiem aparātiem un tamlīdzīgi. Ir svarīgi, lai tu pats redzi sevi šos produktus un pakalpojumus tirgojot un ziņkārību iemācīties vairāk par tiem.

Kolēģi un priekšnieki – šis ir visgrūtāk izpētāmais subjekts. Ja uzņēmumā nestrādā neviens paziņa, tad uzzināt par to vai kolektīvs ir draudzīgs, izpalīdzīgs un vai vadītāji ir motivējoši un efektīvi, kuri palīdzēs arī tev sasniegt rezultātu.

CV un motivācijas vēstule

Ja uzņēmums ir izpētīts un ir vēlme pieteikties, tad es iesaku kritiski paskatīties uz savu CV un sagatavot motivācijas vēstuli.

CV – papildini tikai to iepriekšējo darba pieredzi, zināšanas un izglītību, kura šajā pozīcijā būtu īpaši noderīga. Ja piesakies par automašīnu pārdevēju, tad iepriekšējās vasaras 3 mēneši zemeņu laukā īsti nav nepieciešams pat pieminēt, bet hobiju amatieru rallijā noteikti var nedaudz vairāk izcelt un detalizēt.

Motivācijas vēstuli iesaku sagatavot personīgu un noslīpētu. Motivācijas vēstulē liec uzsvaru uz to, kā tava pieredze konkrētajā jomā palīdzēs būt izcilam pārdevējam. Atceries, ka motivācijas vēstuli vajag ne pārāk garu (kādas 2 rindkopas) un tās uzdevums ir pievērst uzmanību un izcelt Tevi kā īpaši piemērotu kandidātu.

Izskats

Salīdzinoši bieži mēs neaizdomājamies par savu izskatu ejot uz darba interviju. Pārdevēja pirmā vizītkarte ir viņa izskats. Potenciālais darba devējs skatīsies uz tevi ļoti kritiski, jo Tu, iespējams, pārstāvēsi uzņēmumu un, ja neatstāsi labu vizuālo izskatu, tad gluži vienkārši nepatiksi nedz kolēģiem nedz klientiem.

Kungiem: Aizejiet pie friziera un uztaisiet svaigu pieklājīgu frizūru. Netaisiet neko pārāk izlecošu, agresīvu. Vienkāršs, pieklājīgs matu griezums būs tieši vietā. Protams, ja Tev ir savs stils, tad droši to vari ieturēt un būt stilīgs, bet arī  puišiem ar sejas apmatojumu (t.i. bārdu un ūsām), nepieciešams to kārtīgi sakopt. Apģērbu ieteiktu pieklājīgu un neitrālu.

Dāmām:  Pieklājīgs un profesionāls apģērbs. Glīti saveidoti mati (frizūra “sprādziens makaronu fabrikā” īsti nebūs vietā darba intervijā). Nepārcentieties ar kosmētiku vai kādām izaicinošām krāsām. Arī milzīgs dekoltē, lai arī pievērsīs uzmanību, noteikti aizēnos jūsu profesionālās spējas un inteliģenci.

Esi zvaigzne intervijā

Noskaņojies pozitīvi, smaidi. Esat intervijā un pilnībā gatavs parādīt sevi. Pirmā lieta, ko parasti intervijās prasa – pastāstiet par sevi. Iesaku jau iepriekš izdrukāt CV un atzīmēt ar zīmuli 2..3 lietas no katras sadaļas, kuras Jūs izceļ konkrētajai darba vakancei: Izglītība, iepriekšējā pieredze, sasniegumi (tajā skaitā sasniegtie rezultāti iepriekšējā darba vietā). Mājās patrenējieties. Intervētājs pats uzdos jautājumus, ja interesēs arī pārējie sīkumi. Konstruktīva, īsa, labi sagatavota sevis prezentācija par sevi ir pirmais signāls, ka esi lielisks pārdevējs.

Daži triki, kas palīdzēs:

  • Uzdod jautājumu intervijas laikā, kas liek darba devējam runāt. Piemēram:
  • Kādi instrumenti un palīdzība ir pieejama, lai sasniegtu rezultātu ātrāk?
  • Ko Jūs sagaidāt no manis pirmajos 3 mēnešos? Kāds būtu labs darba rezultāts?
  • Ar ko Jūsuprāt būtu jāsāk, un kam būtu īpaši jāpievērš uzmanība, lai es varētu pārsniegt rezultātu?
  • Kad Jūs plānojat pieņemt lēmumu par labāko kandidātu šai pozīcijai?

Atceries: darba devējs vēlas, lai tu būtu veiksmīgs un rezultatīvs. Šādi jautājumi palīdzēs tev nodemonstrēt, ka ļoti nopietni domā par potenciālajiem pienākumiem un atbildību un vēlies sasniegt labāko iespējamo rezultātu.

Ja vēlies uzlabot savas pārdošanas spējas, tad, piesakies meistarklasei. Iegūsi vērtīgas pārdošanas iemaņas!

Meistarklase

Uzsekošana pēc intervijas

Pēc darba intervijas ir ļoti pieklājīgi atgādināt par sevi un to, ka vēlies zināt atbildi. Bieži vien tieši šī atgādināšana par sevi liecina, ka esi labs pārdevējs, kas uzseko klientam un ir pietiekami neatlaidīgs. Šādus kandidātus, pat ja nepieņem darbā, labi pārdošanas vadītāji iesaka saviem partneriem un citiem uzņēmumiem, tādēļ, pat ja Tevi nepieņems vienā vietā, iespējams, saņemsi negaidītus piedāvājumus no citiem uzņēmumiem.

Starp citu, ja ir kāds uzņēmums, kurā vēlies strādāt, bet viņiem nav sludinājumu, tad pilnīgi droši sagatavo CV un motivācijas vēstuli un nosūti uzņēmuma vadītājam. Iespējams uzņēmumā ir vakances un šāda iniciatīva tikai palīdzēs Tev darbu ārpus konkursiem. Šādā veidā es dabūju darbu Scoro. Vienkārši uzrakstot uz Igauniju, ka man patīk viņu produkts un es gribētu palīdzēt viņiem attīstīt biznesu Latvijā. To e-pastu varētu likt pie sienas birojā.

Bet bieži vien darbu un pārdevējus nemaz nav jāmaina. Lieliskus rezultātus var sasniegt arī esošajā komandā, ja vien ir vajadzīgās iemaņas. Lai saņemtu personalizētu apmācību piedāvājumu Tavam uzņēmumam, zvani 29129393 vai raksti vigants@usales.lv

Published by

Vigants Lesausks

Pārdošanas treneris un konsultants ar 18 gadu pārdošanas pieredzi. Autors 2 grāmatām: "Alise. Uzņēmējas stāsts" un "Pārbaudes laiks. Pārdevēji arī baidās"

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s